Nostalgia-TV
ETUSIVU YOUTUBE TV-AJANKUVAT STRIIMI OHJELMAOPAS SIVUKARTTA PALAUTE
Subtv:n tv-pelit

Subtv aloitti tv-pelien esittämisen vuonna 2002. Aluksi kanavan tv-pelejä ei mainittu erikseen ohjelmatiedoissa, vaan kaikki olivat nimen Sub Mobile Games alla. Ohjelmatiedoissa ei myöskään aluksi ilmennyt pelien lähetysaikoja. Saman vuoden syksystä lähtien pelejä esitettiin Peliputki-nimikkeen alla. Keväällä 2008 Sub alkoi esittämään tv-pelejä Peliputki-nimikkeen alla ilman mainintaa pelin nimestä. Pelejä esitettiin keväällä 2008 myös päiväsaikaan SubPlay-ohjelmassa ja öisin Peliyö-nimikkeen alla. Peliputki loppui 30.5.2008 ja Peliyö jatkui elokuuhun 2008.

Katapultti

Helmikuu 2002–14.10.2002, 1.6.2004–21.2.2005, 30.1.2006–20.2.2006

Katapultti oli RedLynxin tuottama toimintapeli, joka alkoi Subtv:llä helmikuussa 2002. Pelissä ammuttiin kiviä katapulteilla, joiden oli tarkoitus osua toisiin pelaajiin, heidän katapultteihin sekä dinosauruksiin. Osumista pelaaja sai pisteitä. Pelaajia edustivat ruudussa näkyneet pienet ukkelit, jotta pelaajat näkivät keitä he ovat. Pelaajien liittyessä peliin ukkelit hyppivät ja hurrasivat ammuttuaan onnistuneita osumia. Peliä mahtui pelaamaan yhtä aikaa 30-40 pelaajaa.

Pelikentällä näkyi aina astemittari, josta näki suunnan johon tähtää ja millä voimalla ampuu. Kenttiä oli useita eriteemaisia, kuten hiekka-, aavikko ja jäätikköaiheiset. Subtv:n Katapultissa ei ollut chattia, toisin kuin MTV3:lla.

Katapultin esikuvat olivat Scorched Earth ja Worms, joita pelin tekijät olivat itse pelanneet ja joissa tuli myös osua toiseen. RedLynx halusi Katapultista kolmiulotteisen ja siihen osaksi pelaajia edustavat hahmot, eikä ratkaisua jossa pelaaja olisi ollut pelkkä katapultti.

Peli päättyi Subtv:llä jo lokakuussa 2002, mutta se teki paluun ensin vuonna 2004 ja vielä kerran alkuvuonna 2006.

Katapultti on nykyisin Suomen pelimuseon näyttelyssä. Sitä ei voitu tuoda yleisön pelattavaksi, sillä se tehtiin lähtökohtaisesti televisiopeliksi. Museo teki Katapultista dokumentin, jossa näytetään pelikuvaa ja haastatellaan sen tekijöitä. Tällä tavalla on mahdollista saada käsitys pelikokemuksesta.

Bumber Cars

2.9.2002–19.12.2002

Bumber Cars oli RedLynxin tuottama autopeli, joka näkyi Subtv:llä syksyllä 2002. Pelaajat pääsivät ajamaan erilaisilla törmäilyautoilla ja törmäilemään keskenään. Törmäilyautoja oli kuusi erilaista.

Peli sijoittui stadionille, jossa autoilla ajettiin. Pelaajien tarkoitus oli aiheuttaa törmäilyä ja kaaosta. Törmäysten sattuessa autot yleensä vahingoittuivat ja lopulta räjähtivät. Autojen ulkopuolella oli joka suunnassa puskurit törmäysten tehostamiseksi. Viimeisenä radalla ollut auto voitti pelin.

Astronautti

15.10.2002–26.2.2003, 13.–18.4.2005

Astronautti oli RedLynxin tuottama toimintapeli, joka näkyi Subtv:llä vuosina 2002-2003 ja se teki lyhyen paluun uudistettuna versiona vuonna 2005.

Astronautissa pelaajat suojelivat maapalloa kivenmurikoilta ja avaruusromulta, jotka leijailivat ympäriinsä avaruudessa. Ne saattoivat osua maapalloon ja tarpeeksi monen iskun jälkeen maa tuhoutui. Pelaajien tehtävä oli ampua kiviä maapallosta päin. Maapallon ympärillä näkyi asteroidi.

Uudistetussa versiossa Astronautista suojeltiin maapallon sijaan avaruusalusta.

Astronautin jokainen kierros oli aina erilainen. Pelaajat kehittyivät aina pelatessaan ja saivat pisteitä jokaisesta onnistuneesta tuhotusta avaruusromusta.

Putti

11.11.2002–14.11.2004

Putti oli Outer Rimin tuottama minigolf-peli, jota lähetettiin Subtv:llä 11. marraskuuta 2002 alkaen 14. marraskuuta 2004 asti. Pelin perusajatus oli sama kuin golfissa: Katsojat yrittivät saada pallonsa reikään mahdollisimman vähillä lyönneillä. Yksi pelikenttä kesti viisi minuuttia, jonka jälkeen näyttetiin tulostaulukko ja hetken päästä alkoi uusi peli. Vasemmassa yläkulmassa oli golfpallo, joka kääntyili ja siitä kävi ilmi jäljellä oleva aika, lyöntisuunnat ja -voimakkuudet.

Puttia pystyi pelaamaan maksimissaan samanaikaisesti ensin 30 pelaajaa ja myöhemmin jopa 70. Pelaajamäärän ollessa iso muodostui ongelma pallojen löytämisestä ja tunnistamisesta. Pelaajien nimiä pallojen näytettiin yksi kerrallaan, parin sekunnin ajan. Nimiä ei voitu näyttää jatkuvasti, koska usein pallot kasaantuivat rykelmäksi ja nimiviidakosta olisi tullut sotkua. Lisäksi nimet peittivät pelialuetta. Palloista tehtiin erivärisiä, mutta oikeasti toisistaan erottuvia sävyjä oli vain kymmenkunta.

Putilla oli omat kotisivut, jossa oli uutisia pelistä, peliohjeet, sekä rataeditori. Pelaajat saivat tehdä omia ratoja, joista parhaimmat valittiin peliin mukaan. Pelaajat saivat tilata puhelimeensa tekstiviestinä oman tuloskorttinsa sekä peliohjeet.

Pelaaminen aloitettiin lähettämällä aloitusviesti, jolla ruudulle ilmestyi nimimerkillä varustettu golfpallo ohjattavaksi. Viesti tarvitsi lähettää vain kerran, seuraavilla pelikerroilla pääsi suoraan peliin. Golfpalloa putattiin viestillä, jonka tuli sisältää suunta sekä lyönnin voimakkuus.

Polttopallo

2.6.2004–29.10.2004

Polttopallo oli RedLynxin tuottama urheilu, jossa heitettiin palloja juoksijoita kohti, jotka yrittivät väistellä niitä. Pelaajat saattoivat joko juosta kentällä tai heittää palloja tekstiviestillä. Palloja heittämällä sai pisteitä johonkin osumisista ja juoksijat 30 sekunnin välein, elleivät pallot osuneet heihin, jolloin juoksija poistui kentältä. Pelimaisemana oli viheralue, jonka keskellä oli pelikenttä. Osallistumisohjeet näytettiin alalaidalla. Pelaajat saivat lähettää chat-viestejä, jotka näytettiin yksi kerrallaan ruudun yläpuolella.

Fusion X

Fusion X oli Outer Rimin tuottama puzzle-peli. Pelaajien tehtävänä oli muodostaa vähintään neljän samanlaisen nappulan suora. Pelaajat lähettivät tekstiviestin poistaakseen nappulan, jolloin sen yllä olevat nappulat putosivat.

Nappula poistui, jos sen tilalle muodostua vähintään neljän samanlaisen nappulan suora. Pelaaja sai pisteitä jokaisesta poistetusta suorasta.

Rela

Rela oli RedLynxin luoma chat-peli, jossa katsojat pystyivät luomaan oman hahmon ja juttelemaan toisten katsojien kanssa animoidussa ulkoilmaympäristössä.

Katsojilla oli valittavanaan neljä erinäköistä hahmoa. Valittuaan sen ja luotuaan nimimerkin hahmo saapui kuvaan. Keskustelun lisäksi hahmot pystyivät erikoistoiminnoilla esimerkiksi halaamaan, potkimaan ja kävelemään ympäriinsä. Relassa oli mahdollisuus myös lähettää yksityisiä tekstiviestejä toisille hahmoille.

Relan taustamusiikin on säveltänyt Matti Tuomela. Voit kuunnella sen alla.

MAALI!

MAALI! oli RedLynxin tuottama urheilupeli, jossa pelaajat kisasivat juontajaa vastaan. Pelissä oli jalkapallostadion, jonka maalin edessä juontaja oli. Pelaajien tuli laukaista tekstiviestillä jalkapallo, jonka juontaja yritti torjua. Pelaaja sai pisteitä, jos torjuminen ei onnistunut ja tuli maali.

Pelistä oli kaksi versiota, joista toinen otettiin käyttöön vuonna 2005. Tässä versiossa oli kehittyneemmät grafiikat ja useita kuvakulmia. Kierroksen loputtua esitettiin tulostaulukko ja peliohjeet. Ohjeet näkyivät myös ruudun alapuolella.

Ensimmäisessä MAALI!-versiossa oli kommentaattori Jykä, jolle katsojat saivat lähettää viestejä, jotka Jykä puhui puhesyntetisaattorin äänellä. Jykän ääni oli Mikropuheen tuottamaa.

Jalkapallo

Jalkapallo oli RedLynxin tuottama urheilupeli, jossa pelaajat muodostivat keskenään kaksi joukkuetta ja pelasivat jalkapalloa yhdessä.

Jaffa-fortuna

Jaffa-fortuna oli RedLynxin kehittämä fortunapeli.

Pääsiäispupu

Pääsiäispupu oli RedLynxin tuottama chat-peli, jossa animoitu pupu luki katsojien lähettimiä tekstiviestejä ääneen. Pupu seisoi metsäisessä maisemassa vierellään kaksi koria, jonne lähetetyt viestit lensivät kirjeinä. Pupu otti ne esiin ja luki ääneen. Pupun ääni perustui Mikropuhe-puhesyntetisaattoriin.

Water War

Water War oli alkujaan Fun2Phonen tuottama ja Motion Avenuen myöhemmin ostama tv-peli, jota Subtv esitti vuosina 2002-2006. Pelissä käytiin vesisotaa lähettämällä tekstiviestejä.

Water Warissa oli tarkoitus joko mukiloida tai ampua vesipyssyllä toiset pelaajat pois pelikentältä. Alun perin Water Warin yhteydessä oli tv-chat, johon pelaajat saivat lähettää vaikka pelivinkkejä tai viestejä muuten vain. Myöhemmin chatti korvattiin erilaisten mobiilipalveluiden mainoksilla.

Liikkuminen pelialueella tapahtui kirjoittamalla tekstiviestiin liikkeen suuntaa tai ampumista vastaava kirjain. Yksi kirjain vastasi pelialueen yhden ruudun matkaa haluttuun suuntaan. Ampumiselle oli oma kirjain. Viestissä sai olla maksimissaan 10 kirjainta, joista kaksi ampumista. Pelikentältä löytyi myös erikoistoimintoja antaneita esineitä.

Parantola

Parantolassa chattailtiin julkkiskarikatyyrien kanssa tekstiviestitse.

Rantalentis

Rantalentis oli RedLynxin tuottama urheilupeli. Pelissä oltiin rannalla ja pelattiin rantalentopalloa. Pelaajien tuli laukaista lentopallo, joka juontaja yritti torjua. Mikäli juontaja ei onnistunut palauttamaan syöttöä sai 100 pistettä. Peräkkäisistä ässäsyötöistä pelaaja sai tuplapisteet. Pelissä oli mukana Jykä, jolle katsojat saivat lähettää viestejä puhuttavaksi. Rantalentiksestä oli käytössä kaksi versiota, joissa uudemmassa pystyi heittämään myös grillejä juontajaa päin. Juontajat olivat yleensä pukeutuneet bikineihin tai uimahousuihin pelin teeman mukaisesti.

Rantalentistä pelattiin aina kierros kerrallaan. Jokainen kierros kesti noin viisi minuuttia jonka jälkeen nähtiin pistetilasto. Itse pelin aikana kierroksella johdossa olevan pelaajan lentopallo näkyi ruudussa kultaisena.

Drop 3

Drop 3 oli Motion Avenuen tuottama puzzle-peli. Pelaajat pudottivat valitsemansa hedelmän tekstiviestillä. Alle jäänyt hedelmä katosi. Tavoitteena oli saada kolme samaa hedelmää pysty- tai vaakariviin. Pelaajat saivat pisteitä siirron onnistuttua. Pistemäärä vaihteli hedelmien mukaan, sillä jokaiselle oli määrätty eri pistemäärä. Usein pelissä kuului sitä kommentoiva ja pelaajia kannustava juontaja.

Tonttukuoro

Tonttukuoro oli RedLynxin kehittämä laulupeli. Pelissä katsojat lähettivät tekstiviestiillä valitsemansa sävelen, jonka animoidut tontut lauloivat. Sävel 1 oli ”Oi juhlayö”, sävel 2 ”Hei tonttu-ukot”, sävel 3 ”Hyvän joulun toivotus” ja sävel 4 ”Soihdut sammuu”.

Rap-stara

Rap-Stara oli RedLynxin tuottama laulupeli. Pelissä katsojat lähettivät tekstiviesteillä keksimiään lyriikoita, jotka animoidut räppärit räppäsivät. Ohjelman juontajat toimivat tuomareina ja arvostelivat räpeistä viisi suosikkiaan, joiden lähettäjät pääsivät Rap-Stara Battle– finaaliohjelmaan.

Jokaisen kierroksen karsintakierroksella soi taustalla sen kierroksen biitti johon räpäytys sanoitettiin. Räpäytyksessä tuli muistaa erottaa tahdit ja riimit pilkuilla, esim. Minä olen paras, sinä olet varas.

Rap-Stara alkoi aina karsintakierroksella joka kesti noin 5-10 minuuttia. Karsintakierroksen tarkoituksena oli löytää viisi parasta räpäytystä jotka pääsivät esiintymään. Karsintakierroksen aikana viisi sillä hetkellä eniten pisteitä saanutta osallistujaa näkyivät ruudussa TOP5 –listalla. Listalla näkyivät osallistujan nimimerkki ja saavutettu pistemäärä. Listan tilanne muuttui aina kun joku toinen osallistuja sai enemmän pisteitä ja onnistui nousemaan listalle. Listalle päästäkseen osallistujan tuli saada enemmän pisteitä kuin listan viimeisellä sijalla oleva henkilö.

Kuvaruudun alalaidassa pyöri koko ajan lista pudonneista osallistujista joiden pisteet eivät sillä hetkellä riittäneet listasijoitukseen. Karsintakierroksen päätyttyä lavalle kutsuttiin listan viimeisellä sijalla oleva osallistuja joka pääsi esittämään räpäytyksensä. Kaikki esiintymistä vielä odottavat listasijat saattoivat koko ajan, esiintymistenkin aikana, vielä muuttua. Eli esiintymistenkin aikana listalle pystyi kiilaamaan saamalla enemmän pisteitä kuin seuraavana esiintymisvuorossa oleva osallistuja. Rap-Starassa kärkisijat pysyivät siis avoimina aivan kierroksen loppuun asti, lisäten jännitystä .

Kaikkien TOP5 –listan esiintyjien räpättyä käynnistyi uuden kierroksen karsinta.

Monsteri

Jättis

Jättis oli RedLynxin kehittämä urheilupeli joka muistutti Polttopalloa.

Sims 2

The Sims 2 oli Motion Avenuen tuottama mainospeli. Pelissä vastattiin The Sims 2 -aiheisiin kysymyksiin ja oikein vastanneet saivat tuotepalkintoja.

Eläinkuoro

Caterpillar Shift

Noste

Noste oli Motion Avenuen tuottama tietovisa. Katsojat osallistuivat peliin lähettämällä tekstiviestejä. Noste oli kuin BOXi mutta ilman studiokilpailijoita.

Tank Wars

Tank Wars oli Outer Rimin tuottama toimintapeli jossa ammuttiin kylää tankeilla.

Jouluposti

2005

Jouluposti oli Motion Avenuen tuottama chat-peli. Katsojat saivat soittaa animoidulle joulupukille suorassa lähetyksessä ja kertoa kuulumisia ja lahjatoiveita. Ohjelma tuli tunnetuksi useista pilasoitoistaan. Puhelu alkoi yleensä normaalisti, mutta päättyi kiroilemiseen tai alatyylisiin sanoihin. Vuonna 2006 ohjelma muuttui siten, että itse ohjelmastudiosta soitettiin katsojalle, joka oli ensin lähettänyt tekstiviestin miksi haluaisi että hänelle soitettaisiin. Tällä tavalla saatiin vähennettyä häiriöpuheluita.

Toisin kuin MTV3:n Joulupostissa, Subtv:llä ei soinut taustamusiikki.

Sudoku

Sudoku oli Motion Avenuen tuottama logiikkapeli, jossa pelaajat täyttivät 9×9 ruudukkoa numeroilla niin, että jokaisella vaakarivillä ja pystyrivillä esiintyi sama numero vain kerran. MTV3:n ja MTV3+:n Sudokussa oli mukana pelaajia kannustava juontaja, muttei Subtv:llä.

Jackdrop

Jackdrop oli Motion Avenuen kehittämä tv-peli. Pelissä on tavoitteena saada mahdollisimman paljon pisteitä pelaamalla kolme samaa hedelmää peräkkäin jonoon tai riviin.

Love Calculator

Love Calculatorissa oli Motion Avenuen kehittämä peli jossa katsoja sai lähettää oman ja rakkaansa nimen pelille, jolloin ruudulle ilmestyi arvio sopiiko pari pelin mielestä yhteen. Ohjelmassa oli myös mukana chat.

Battle Of Sexes

Street soccer

15.5.2006–25.8.2006

Street soccer oli Sofia Digitalin tuottama peli, jossa laukaistiin jalkapalloja kohti ihmisjuontajaa, jotka toimi maalivahtina. Peli sijoittui katuympäristöön.

Word Puzzle

28.11.2006-2009

Word Puzzle oli Subilla esitetty sanapeli. Pelaajat etsivät sanoja kirjainten seasta. Pelissä oli mukana juontaja.

Fear Zone

4.4.2007–26.4.2007

Fear Zone oli Motion Avenuen tuottama peli, jossa taisteltiin hämähäkkejä vastaan ampumalla niitä.

Bubble King

2.7.2007–14.2.2008

Bubble King oli Sofia Digitalin tuottama kupla-ammuntapeli. Pelaajat lähettivät tekstiviestin, jossa he laukaisivat pallon yrittäen saada sen osumaan vähintään kolmen pallon joukkoon.

Honey Comb

9.7.2007–15.2.2008

Honey Comb oli Sofia Digitalin tuottama puzzlepeli. Pelaajat siirsivät hunajakenno-ruudun paloja keskustan ympärille ja yrittivät saada joukon samanvärisiä ruutuja.

Pokeri

6.10.2007-23.2.2008

Pokeri oli Texas hold ’em tyyppinen pokeripeli. Pelissä oli mukana juontaja.

Beach soccer

19.7.2006-22.7.2007

Päivitetty


© Nostalgia-TV Productions