Nostalgia-TV
ETUSIVU YOUTUBE TV-AJANKUVAT STRIIMI OHJELMAOPAS SIVUKARTTA PALAUTE
Nelonen Plussan tv-pelit

Nelonen Plus alkoi esittää tv-pelejä joulukuussa 2004. Kanavan ohjelmisto koostuikin Ostosruudun ja chattien lisäksi pääosin peleistä. Nelonen Plus lähetti paljon sellaisia pelejä, joita sen sisarkanava Nelosella ei nähty. Nelonen Plus lopetti lähetyksensä 26. helmikuuta 2007, mutta pelit jatkoivat sen tilalle tulleella JIMillä.

King of the Hill

13.12.2004–13.3.2006

King of the Hill oli Sofia Digitalin tuottama puzzle-peli. Pelin tavoitteena oli siirtää ruudulla näkyvät nappulat pystysuorien tai sivuttaisten rivien muodostamiseksi, jotka koostuivat neljästä samanlaisesta nappulasta. Pelin voitti, jos pelaaja onnistui ympäröimään pelilaudan keskiosion kuudella samanlaisella nappulalla. Peliä pelattiin vaihtamalla kahden vierekkäisen nappulan paikat keskenään lähettämällä tekstiviestejä.

King of the Hillin pelaamisen teki jännittävämmäksi useat yhtäaikaiset pelaajat, jotka saattoivat joko helpottaa tai vaikeuttaa pelisuoritusta.

Blockate

13.12.2004–13.3.2006

Blockate oli Sofia Digitalin tuottama puzzle-peli. Pelaajien tehtävänä oli muodostaa vähintään neljän samanlaisen nappulan suora. Pelaajat lähettivät tekstiviestin poistaakseen nappulan, jolloin sen yllä olevat nappulat putosivat.

Colony21

13.12.2004–6.3.2005

Colony21 oli Sofia Digitalin tuottama toimintapeli. Pelaajat yrittivät puolustaa avaruusalustaan ​​ja estää ​​avaruusolioita hyökkäämästä. Pelaajat työskentelivät yhdessä ja ampuivat muun muassa lasereita ja kranaatteja. 

Trivia

13.12.2004–11.3.2005

Trivia oli Sofia Digitalin tuottama tietovisa.

CodeBreaker

30.12.2004–12.3.2006

CodeBreaker oli Sofia Digitalin tuottama toimintapeli. Pelaajien tehtävänä oli murtaa viisinumeroinen koodi, ennen kuin ruudulla näkynyt robotti rikkoi auton tuulilasin ja pääsi hyökkäämään. Pelaajat saivat lähettää jonkin viisinumeroisen koodin tekstiviestinä. Pelissä näkyi värin muodossa oliko arvaus oikein vai väärin. Vihreä väri merkitsi oikeaa kohtaa ja punainen oikeaa mutta väärässä kohdassa olevaa numeroa.

SmashBalls

7.3.2005–11.12.2005

SmashBalls oli Sofia Digitalin tuottama toimintapeli.

Pelaajien tavoitteeni oli kerätä jossain päin pelialuetta ollut taikahelmi, jonka jälkeen pelaaja sai aloittaa muiden pelaajien murskaamisen. Vain nopeimmat ja pisimpään ruudulla pysyneet pelaajat voittivat.

Mini Draivi

7.3.2005–13.4.2005

Sanaristikko

11.7.2005–13.3.2006

Sanaristikko oli Sofia Digitalin tuottama peli, jossa etsittiin sanoja ristikosta ja lähetettiin ne tekstiviestillä.

Hedelmäpeli

31.10.2005–11.3.2006

Bubble King

12.12.2005–11.3.2006

Bubble King oli Sofia Digitalin tuottama kupla-ammuntapeli. Pelaajat lähettivät tekstiviestin, jossa he laukaisivat pallon yrittäen saada sen osumaan vähintään kolmen pallon joukkoon.

Astronautti

13.3.2006–21.8.2006

Astronautti oli RedLynxin tuottama toimintapeli. Nelonen Plussan versiosta suojeltiin maapallon sijaan avaruusalusta.

Astronautissa pelaajat suojelivat avaruusalusta kivenmurikoilta ja avaruusromulta, jotka leijailivat ympäriinsä avaruudessa. Ne saattoivat osua avaruusalusta ja tarpeeksi monen iskun jälkeen se tuhoutui. Pelaajien tehtävä oli ampua kiviä avaruusaluksesta päin. Avaruusaluksen ympärillä näkyi asteikko, josta pystyi näkemään suunnan johon ampua.

Astronautin jokainen kierros oli aina erilainen. Pelaajat kehittyivät aina pelatessaan ja saivat pisteitä jokaisesta onnistuneesta tuhotusta avaruusromusta.

Bumper Cars

13.3.2006–7.5.2006

Bumper Cars oli RedLynxin tuottama autopeli. Pelaajat pääsivät ajamaan erilaisilla törmäilyautoilla ja törmäilemään keskenään. Törmäilyautoja oli kuusi erilaista.

Peli sijoittui stadionille, jossa autoilla ajettiin. Pelaajien tarkoitus oli aiheuttaa törmäilyä ja kaaosta. Törmäysten sattuessa autot yleensä vahingoittuivat ja lopulta räjähtivät. Autojen ulkopuolella oli joka suunnassa puskurit törmäysten tehostamiseksi. Viimeisenä radalla ollut auto voitti pelin.

Katapultti

4.4.2006–6.5.2006

Katapultti oli RedLynxin tuottama toimintapeli. Pelissä ammuttiin kiviä katapulteilla, joiden oli tarkoitus osua toisiin pelaajiin, heidän katapultteihin sekä dinosauruksiin. Osumista pelaaja sai pisteitä. Pelaajia edustivat ruudussa näkyneet pienet ukkelit, jotta pelaajat näkivät keitä he ovat. Pelaajien liittyessä peliin ukkelit hyppivät ja hurrasivat ammuttuaan onnistuneita osumia. Peliä mahtui pelaamaan yhtä aikaa 30-40 pelaajaa.

Pelikentällä näkyi aina astemittari, josta näki suunnan johon tähtää ja millä voimalla ampuu. Kenttiä oli useita eriteemaisia, kuten hiekka-, aavikko ja jäätikköaiheiset. Nelonen Plussan Katapultti oli erilainen versio verrattuna MTV3:n ja Subtv:n Katapulttiin.

Katapultin esikuvat olivat Scorched Earth ja Worms, joita pelin tekijät olivat itse pelanneet ja joissa tuli myös osua toiseen. RedLynx halusi Katapultista kolmiulotteisen ja siihen osaksi pelaajia edustavat hahmot, eikä ratkaisua jossa pelaaja olisi ollut pelkkä katapultti.

Katapultti on nykyisin Suomen pelimuseon näyttelyssä. Sitä ei voitu tuoda yleisön pelattavaksi, sillä se tehtiin lähtökohtaisesti televisiopeliksi. Museo teki Katapultista dokumentin, jossa näytetään pelikuvaa ja haastatellaan sen tekijöitä. Tällä tavalla on mahdollista saada käsitys pelikokemuksesta.

Sudoku

9.4.2006–21.9.2006

Sudoku oli RedLynxin tuottama numeropeli. Pelaajien tehtävänä oli täyttää 9×9 ruudukkoa numeroilla niin, että jokaisella vaakarivillä ja pystyrivillä esiintyi sama numero vain kerran. Parhaiten pelanneita pelaajia palkittiin tuotepalkinnoilla.

Sudokusta oli olemassa myös teksti-tv-versio, joka oli pelattavissa TekstiNelosella ympäri vuorokauden.

Match Day

5.5.2006–3.6.2006

Rap-Stara Battle

5.5.2006–30.5.2006

Rap-Stara Battle oli RedLynxin tuottama laulupeli. Pelissä katsojat lähettivät tekstiviesteillä keksimiään lyriikoita, jotka animoidut räppärit räppäsivät. Rap-Stara Battle kaksi pelaajia räppäsivät toisiaan vastaan ja yrittivät laulaa toisen suohon.

Jokaisen kierroksen karsintakierroksella soi taustalla sen kierroksen biitti johon räpäytys sanoitettiin. Räpäytyksessä tuli muistaa erottaa tahdit ja riimit pilkuilla, esim. Minä olen paras, sinä olet varas.

Miinaharava

24.5.2006–21.8.2006

Miinaharava oli RedLynxin tuottama älypeli, jonka idea oli lainattu Windowsin kuuluisasta Miinaharava-pelistä.

Miinaharavassa näkyvillä oli pelilauta, jonka kaikki ruudut ovat alussa paljastamattomia. Laudalla on piilossa miinoja, joiden paikat tulee merkitä lipuilla. Pelaajat valitsivat jonkin kohdan ruudukosta ja lähettivät tekstiviestillä paikat, jossa heidän mielestään ei miinaa ollut. Pisteitä sai, jos arvaus osui oikeaan. Sen sijaan miinan löytyessä pelikierros päättyi.

Parhaiten pisteitä keränneitä pelaajia palkittiin tuotepalkinnoilla.

Miinaharavasta oli olemassa myös teksti-tv-versio, joka oli pelattavissa TekstiNelosella ympäri vuorokauden.

Sanaseppä

3.7.2006–26.2.2007

Sanaseppä oli RedLynxin tuottama sanapeli, jota Nelonen esitti kesällä 2006. Pelissä muodostettiin sanoja ruudulla näkyvistä sanoista. Sanaseppä palasi myöhemmin Neloselle osana Taitopeli.com -ohjelmaa.

Sanasepästä oli olemassa myös teksti-tv-versio, joka oli pelattavissa TekstiNelosella ympäri vuorokauden.

SanaPala

22.8.2006–26.2.2007

SanaPala oli RedLynxin kehittämä tv-peli, jossa muodostettiin sanoja ruudussa näkyvästä sananpalasta. Myös Nelonen esitti ohjelmaa.

Lisäksi Taitopeli.comin pelejä pystyi pelaamaan saman nimisellä verkkosivulla ilmaiseksi. Myös verkkosivuilla järjestettiin finaaleja, joissa oli rahapalkintoja. Internetissä Taitopelejä pystyi pelaamaan ilmaiseksi rekisteröitymällä. Alun perin verkkosivuilla pyöri sama peli kuin tv-lähetyksissä, jota pelattiin tekstiviestejä lähettämällä. Vuonna 2007 ne kuitenkin muutettiin oikeiksi nettipeleiksi, joihin ei tarvittu tekstiviestejä.

Voittopotku

4.9.2006–21.9.2006

Voittopotku oli RedLynxin tuottama urheilupeli, jossa syötettiin jalkapalloja ihmisjuontajaa kohti, joka toimi maalivahtina. Parhaita pelaajia palkittiin tuotepalkinnoilla.