Nostalgia-TV
NOSTALGIA-TV

ETUSIVU YOUTUBE TV-AJANKUVAT STRIIMI SIVUKARTTA PALAUTE

MTV3:n ja MTV3+:n tv-pelit

MTV3 aloitti televisiopelien esittämisen kesäkuussa 2002. Kanava esitti pelejä myöhäisiltaisin ohjelmalähetyksen loputtua ja myös päiväsaikaan. Pelit olivat erittäin suosittuja, tosin lähetysajat pitivät yleisön pienenä. MTV3 tilasi tv-pelinsä RedLynx-, Motion Avenue- ja Outer Rim (myöhemmin Sofia Digital) -peliyhtiöiltä valmispaketteina ja tuottivat niitä myös itse. MTV3 lähetti viikossa kymmentä erilaista kännykkäpeliohjelmaa. Jos jokin peli ei saanut suosiota, se vaihdettiin toiseen. Joulukuussa 2006 MTV3 luopui tv-pelien esittämisestä, mutta ne palasivat kanavalle kesäajaksi vuosina 2007–2011.

Digitaalinen maksukanava MTV3+ esitti myös televisiopelejä vuodesta 2004. Muuta ohjelmaa kanava ei juuri lähettänyt. MTV3+ lakkautettiin 1. marraskuuta 2006, eivätkä pelit jatkaneet sen korvanneen MTV3 Kanavapaketin kanavilla. (Lähde: Wikipedia)

Katapultti

MTV3: 8.6.2002–24.11.2002
MTV3+: 2002–5.5.2006

Katapultti oli RedLynxin tuottama toimintapeli, joka alkoi MTV3:lla 8. kesäkuuta 2002. Pelissä ammuttiin kiviä katapulteilla, joiden oli tarkoitus osua toisiin pelaajiin, heidän katapultteihin sekä dinosauruksiin. Osumista pelaaja sai pisteitä. Pelaajia edustivat ruudussa näkyneet pienet ukkelit, jotta pelaajat näkivät keitä he ovat. Pelaajien liittyessä peliin ukkelit hyppivät ja hurrasivat ammuttuaan onnistuneita osumia. Peliä mahtui pelaamaan yhtä aikaa 30-40 pelaajaa.

Pelikentällä näkyi aina astemittari, josta näki suunnan johon tähtää ja millä voimalla ampuu. Kenttiä oli useita eriteemaisia, kuten hiekka-, aavikko ja jäätikköaiheiset. Katapultissa oli myös chat-ominaisuus, jonka avulla pelaajat pystyivät lähettämään viestejä ruutuun sekä kommunikoimaan toistensa kanssa.

Katapultin esikuvat olivat Scorched Earth ja Worms, joita pelin tekijät olivat itse pelanneet ja joissa tuli myös osua toiseen. RedLynx halusi Katapultista kolmiulotteisen ja siihen osaksi pelaajia edustavat hahmot, eikä ratkaisua jossa pelaaja olisi ollut pelkkä katapultti.

Katapultti on nykyisin Suomen pelimuseon näyttelyssä. Sitä ei voitu tuoda yleisön pelattavaksi, sillä se tehtiin lähtökohtaisesti televisiopeliksi. Museo teki Katapultista dokumentin, jossa näytetään pelikuvaa ja haastatellaan sen tekijöitä. Tällä tavalla on mahdollista saada käsitys pelikokemuksesta.

Putti

16.2.2003–24.8.2004

Putti oli Outer Rimin tuottama minigolf-peli, jota lähetettiin MTV3:lla helmikuusta 2003 elokuuhun 2004. Pelin perusajatus oli sama kuin golfissa: Katsojat yrittivät saada pallonsa reikään mahdollisimman vähillä lyönneillä. Yksi pelikenttä kesti viisi minuuttia, jonka jälkeen näyttetiin tulostaulukko ja hetken päästä alkoi uusi peli. Vasemmassa yläkulmassa oli golfpallo, joka kääntyili ja siitä kävi ilmi jäljellä oleva aika, lyöntisuunnat ja -voimakkuudet.

Puttia pystyi pelaamaan maksimissaan samanaikaisesti ensin 30 pelaajaa ja myöhemmin jopa 70. Pelaajamäärän ollessa iso muodostui ongelma pallojen löytämisestä ja tunnistamisesta. Pelaajien nimiä pallojen näytettiin yksi kerrallaan, parin sekunnin ajan. Nimiä ei voitu näyttää jatkuvasti, koska usein pallot kasaantuivat rykelmäksi ja nimiviidakosta olisi tullut sotkua. Lisäksi nimet peittivät pelialuetta. Palloista tehtiin erivärisiä, mutta oikeasti toisistaan erottuvia sävyjä oli vain kymmenkunta.

Putilla oli omat kotisivut, jossa oli uutisia pelistä, peliohjeet, sekä rataeditori. Pelaajat saivat tehdä omia ratoja, joista parhaimmat valittiin peliin mukaan. Toisinaan pelissä oli mukana juontaja. Pelaajat saivat tilata puhelimeensa tekstiviestinä oman tuloskorttinsa sekä peliohjeet.

Pelaaminen aloitettiin lähettämällä aloitusviesti, jolla ruudulle ilmestyi nimimerkillä varustettu golfpallo ohjattavaksi. Viesti tarvitsi lähettää vain kerran, seuraavilla pelikerroilla pääsi suoraan peliin. Golfpalloa putattiin viestillä, jonka tuli sisältää suunta sekä lyönnin voimakkuus.

Polttopallo

MTV3: 2.6.2003–8.1.2004
MTV3+: 2003–5.5.2006

Polttopallo oli RedLynxin tuottama televisiopeli, jossa heitettiin palloja juoksijoita kohti, jotka yrittivät väistellä niitä. Pelaajat saattoivat joko juosta kentällä tai heittää palloja tekstiviestillä. Palloja heittämällä sai pisteitä johonkin osumisista ja juoksijat 30 sekunnin välein, elleivät pallot osuneet heihin, jolloin juoksija poistui kentältä. Pelimaisemana oli viheralue, jonka keskellä oli pelikenttä. Osallistumisohjeet näytettiin alalaidalla. Pelaajat saivat lähettää chat-viestejä, jotka näytettiin yksi kerrallaan ruudun yläpuolella.

Puhuva Joulupukki

1.12.2003–24.12.2003 ja 7.12.2004–24.12.2004

Puhuva Joulupukki oli RedLynxin tuottama chat-peli, jossa katsojat saivat lähettää tekstiviestejä, jonka Joulupukki luki ääneen. Pukin tuottama ääni perustui Timehouse Oy:n Mikropuhe-puhesyntetisaattoriin. Pukki istui tuvassa ja luki kirjeitä ottaen ne postisäkistä, jonne kirje lennähti aina kun viesti lähetettiin. MTV3 lähetti peliä joulukuussa 2003 ja 2004. Pelistä oli kaksi versiota, joista jälkimmäinen oli käytössä vuonna 2004.

Pukki luki viestit saapumisjärjestyksessä, joten niitä saattoi kerääntyä jonoksi asti. Pukki ei aina ehtinyt lukea kaikkia viestejä pelin lähetysajan ollessa rajallinen. Kaikki viestit julkaistiin myös MTV3 Tekstikanavalla sekä MTV3:n nettisivustolla.

Jouluaattona 2003 Puhuva Joulupukki aiheutti hämmennystä, kun joulupukki alkoi lukea viestejä Aku Ankan äänellä. Syynä tähän olivat Muropaketti-foorumin hakkerit, jotka keksivät ettei ohjelmassa oltu estetty käyttämästä Mikropuheen ohjauskomentoja, jotka muuttivat puhesyntetisaattorin ääntä. Mikropuheen nettisivuilla olleilla ohjeilla kuka tahansa pystyi muuttamaan joulupukin äänen haluamakseen. MTV3 ei pitänyt äänen ohjausviesteistä ja katkaisi lähetyksen puoleksi tunniksi korjauksia varten. MTV3:n mielestä kyseessä oli rikos ja sen lakimiehet harkitsivat toimenpiteisiin ryhtymistä. Hakkerointia pidettiin tietoliikenteen häiritsemisenä.

MAALI!

13.1.2004–7.10.2005

MAALI! oli RedLynxin tuottama urheilupeli, jossa pelaajat kisasivat juontajaa vastaan. Pelissä oli jalkapallostadion, jonka maalin edessä juontaja oli. Pelaajien tuli laukaista tekstiviestillä jalkapallo, jonka juontaja yritti torjua. Pelaaja sai pisteitä, jos torjuminen ei onnistunut ja tuli maalin. Pelistä oli kaksi versiota, joista toinen otettiin käyttöön vuonna 2005. Tässä versiossa oli kehittyneemmät grafiikat ja useita kuvakulmia. Kierroksen loputtua esitettiin tulostaulukko ja peliohjeet. Ohjeet näkyivät myös ruudun alapuolella.

Ensimmäisessä MAALI!-versiossa oli kommentaattori Jykä, jolle katsojat saivat lähettää viestejä, jotka Jykä puhui puhesyntetisaattorin äänellä. Jykän ääni oli Mikropuheen tuottamaa.

MAALI! oli aikanaan MTV3:n suosituin televisiopeli.

Late Night with Make & Mirkku

MTV3: 21.1.2004–6.12.2004
MTV3+: 8.3.2005–17.3.2005

Late night with Make & Mirkku oli RedLynxin tuottama chat-peli, jossa katsojat lähettivät tekstiviestejä Makelle ja Mirkulle, jotka lukivat ne ääneen. Make ja Mirkku olivat kaksi animaatiohahmoa, joka istuivat sinisessä studiossaan. He lukivat lähetetyt viestit saapumisjärjestyksessä ja vuorotellen. Lähettämällä viisi viestiä katsoja sai tekstiviestinä puhelimeensa toiminnon, jotka sisälsivät eleitä ja liikkeitä. Toiminnon avulla Make ja Mirkku saattoivat itkeä tai nauraa, kertoa vitsin ja nousta pöydälle seisomaan. Heidän äänensä perustuivat Mikropuhe-puhesyntetisaattoriin.

Ohjelmasta esitettiin vappuna 2004 myös aikaan vapputeemaista versiota.

Pääsiäispupu

5.4.2004–12.4.2004

Pääsiäispupu oli RedLynxin tuottama chat-peli, jossa animoitu pupu luki katsojien lähettimiä tekstiviestejä ääneen. Pupu seisoi metsäisessä maisemassa vierellään kaksi koria, jonne lähetetyt viestit lensivät kirjeinä. Pupu otti ne esiin ja luki ääneen. Pupun ääni perustui Mikropuhe- puhesyntetisaattoriin.

Splash!

11.5.2004–1.10.2004

Splash! oli RedLynxin tuottama urheilupeli, jossa pelaajat kisasivat juontajaa vastaan. Juontaja yritti väistää pelaajien laukaisemia vesi-ilmapalloja. Pisteitä sai, jos pallot osuivat juontajaan. Peli sijoittui vesipuistoon. Pelissä oli mukana Jykä, jolle katsojat saivat lähettää viestejä puhuttavaksi.

Rantalentis

23.5.2004–17.8.2007

Rantalentis oli RedLynxin tuottama urheilupeli. Pelissä oltiin rannalla ja pelattiin rantalentopalloa. Pelaajien tuli laukaista lentopallo, joka juontaja yritti torjua. Mikäli juontaja ei onnistu palauttamaan syöttöäsi sai 100 pistettä. Peräkkäisistä ässäsyötöistä pelaaja sai tuplapisteet. Pelissä oli mukana Jykä, jolle katsojat saivat lähettää viestejä puhuttavaksi. Rantalentiksestä oli käytössä kaksi versiota, joissa uudemmassa pystyi heittämään myös grillejä juontajaa päin. Juontajat olivat yleensä pukeutuneet bikineihin tai uimahousuihin pelin teeman mukaisesti.

Rantalentistä pelattiin aina kierros kerrallaan. Jokainen kierros kesti noin viisi minuuttia jonka jälkeen nähtiin pistetilasto. Itse pelin aikana kierroksella johdossa olevan pelaajan lentopallo näkyi ruudussa kultaisena.

Cowboy

6.6.2004–24.9.2004

Cowboy oli RedLynxin tuottama urheilupeli. Pelissä oltiin villissä lännessä ja heitettiin nuolia juontajia kohti. Juontajat olivat pukeutuneet cowboy-asuihin. Pisteitä sai, jos juontaja ei onnistunut torjumisessa. Pelissä oli mukana Jykä, jolle katsojat saivat lähettää viestejä puhuttavaksi.

Koulussa

6.9.2004–7.4.2006

Koulussa oli RedLynxin tuottama chat-peli. Pelissä katsojat lähettivät tekstiviestejä, jotka neljä oppilasta luki ääneen. Pelissä oli myös juontaja, joka esitti opettajaa ja keskusteli oppilaiden kanssa. Pelistä oli käytössä kaksi versiota, joista toinen otettiin käyttöön vuonna 2005.

Koulussa-ohjelma sijoittui Pöllövuoren ala-asteen luokalle 6B, jossa oli käynnissä ilmaisutaidon tunti. Sana oli vapaa mutta opettaja kannusti luovuuteen ja mielikuvituksen käyttöön. Opettaja myös antoi joka päivä uuden keskusteluaiheen, joka toimi pohjana päivän kilpailulle. Aiheet ja kilpailut vaihtelivat laidasta laitaan, vitseistä vinkkeihin joilla koulusta saatiin mukavampi paikka. Kaikille keskusteluun osallistuville oppilaille opettaja palkitsi mielestään parhaimmin perustellun vastauksen.

Ensimmäisessä versiossa tekstiviestejä lähetettiin liitutaululle tai suoraan luokan oppilaille. Liitutaululle saapuneen viestin opettaja luki ja otti kommentin mukaan keskusteluun. Oppilaan hahmolla puhuttiin valitsemalla kuudesta vaihtoehdosta (myöhemmin vain neljästä), jolloin viestin alkuun tuli merkitä hahmonumero väliltä 1-6. Esimerkiksi: 3 Koulussa on kivaa. Viestin saapuessa valitsemasi oppilas käveli luokan eteen ja luki sen ääneen. Myöhemmässä versiossa oppilas enää vain nousi pulpettinsa viereen.

Rap-stara

27.12.2004–2.9.2005

Rap-stara oli RedLynxin tuottama laulupeli. Pelissä katsojat lähettivät tekstiviesteillä keksimiään lyriikoita, jotka animoidut räppärit räppäsivät. Ohjelman juontajat toimivat tuomareina ja arvostelivat räpeistä viisi suosikkiaan, joiden lähettäjät pääsivät Rap-Stara Battle- finaaliohjelmaan.

Jokaisen kierroksen karsintakierroksella soi taustalla sen kierroksen biitti johon räpäytys sanoitettiin. Räpäytyksessä tuli muistaa erottaa tahdit ja riimit pilkuilla, esim. Minä olen paras, sinä olet varas.

Rap-Stara alkoi aina karsintakierroksella joka kesti noin 5-10 minuuttia. Karsintakierroksen tarkoituksena oli löytää viisi parasta räpäytystä jotka pääsivät esiintymään. Karsintakierroksen aikana viisi sillä hetkellä eniten pisteitä saanutta osallistujaa näkyivät ruudussa TOP5 –listalla. Listalla näkyivät osallistujan nimimerkki ja saavutettu pistemäärä. Listan tilanne muuttui aina kun joku toinen osallistuja sai enemmän pisteitä ja onnistui nousemaan listalle. Listalle päästäkseen osallistujan tuli saada enemmän pisteitä kuin listan viimeisellä sijalla oleva henkilö.

Kuvaruudun alalaidassa pyöri koko ajan lista pudonneista osallistujista joiden pisteet eivät sillä hetkellä riittäneet listasijoitukseen. Karsintakierroksen päätyttyä lavalle kutsuttiin listan viimeisellä sijalla oleva osallistuja joka pääsi esittämään räpäytyksensä. Kaikki esiintymistä vielä odottavat listasijat saattoivat koko ajan, esiintymistenkin aikana, vielä muuttua. Eli esiintymistenkin aikana listalle pystyi kiilaamaan saamalla enemmän pisteitä kuin seuraavana esiintymisvuorossa oleva osallistuja. Rap-Starassa kärkisijat pysyivät siis avoimina aivan kierroksen loppuun asti, lisäten jännitystä .

Kaikkien TOP5 –listan esiintyjien räpättyä käynnistyi uuden kierroksen karsinta.

Pääsiäisposti

21.3.2005–26.3.2005, 10.4.2006–13.4.2006

Pääsiäisposti oli Motion Avenuen tuottama chat-peli. Katsojat saivat soittaa animoidulle jänikselle suorassa lähetyksessä ja kertoa kuulumisia.

Drop 3

20.7.2005–30.11.2006

Drop 3 oli Motion Avenuen tuottama puzzle-peli. Pelaajat pudottivat valitsemansa hedelmän tekstiviestillä. Alle jäänyt hedelmä katosi. Tavoitteena oli saada kolme samaa hedelmää pysty- tai vaakariviin. Pelaajat saivat pisteitä siirron onnistuttua. Pistemäärä vaihteli hedelmien mukaan, sillä jokaiselle oli määrätty eri pistemäärä. Usein pelissä kuului sitä kommentoiva ja pelaajia kannustava juontaja.

Caterpillar Shift

20.7.2005–8.9.2005

Caterpillar Shift oli Motion Avenuen tuottama toimintapeli. Pelaajat räjäyttivät tekstiviesteillä toukkia. Pelissä oli myös chat-ominaisuus. Pelistä ei valitettavasti ole kuvaa.

Enemmän tietoa lisätään myöhemmin.

BOXi

29.8.2005–4.8.2006

BOXi oli Motion Avenuen tuottama tietovisa. Ohjelmassa tietovisailivat peruskoulun 7-9-luokkalaistet. Katsojat pystyivät myös itse osallistumaan lähettämällä tekstiviestejä.

Enemmän tietoa lisätään myöhemmin.

Lumisota

23.11.2005–10.3.2006

Lumisota oli RedLynxin tuottama urheilupeli. Pelissä katsojat heittivät tekstiviestillä lumipalloja, jotka juontaja yritti torjua.

Enemmän tietoa lisätään myöhemmin.

Jouluposti

2.12.–24.12.2005, 1.12–24.12.2006

Jouluposti oli Motion Avenuen tuottama chat-peli. Katsojat saivat soittaa animoidulle joulupukille suorassa lähetyksessä ja kertoa kuulumisia ja lahjatoiveita. Ohjelma tuli tunnetuksi useista pilasoitoistaan. Puhelu alkoi yleensä normaalisti, mutta päättyi kiroilemiseen tai alatyylisiin sanoihin. Vuonna 2006 ohjelma muuttui siten, että itse ohjelmastudiosta soitettiin katsojalle, joka oli ensin lähettänyt tekstiviestin miksi haluaisi että hänelle soitettaisiin. Tällä tavalla saatiin vähennettyä häiriöpuheluita.

Enemmän tietoa lisätään myöhemmin.

Downhill Challenge

4.4.2006–28.4.2006

Downhill Challenge oli Motion Avenuen tuottama urheilupeli. Pelissä laskettiin mäkeä erilaisilla kulkupeleillä. Peliä pelattiin soittamalla sen puhelinnumeroon, jonka jälkeen tarvisi naputella pelikomentoja. Usein pelissä kuului sitä kommentoiva ja pelaajia kannustava juontaja.

Enemmän tietoa lisätään myöhemmin.

Sudoku

25.4.2006–26.10.2006

Sudoku oli Motion Avenuen tuottama logiikkapeli, jossa pelaajat täyttivät 9x9 ruudukkoa numeroilla niin, että jokaisella vaakarivillä ja pystyrivillä esiintyi sama numero vain kerran. Pelissä oli mukana pelaajia kannustava juontaja.

Enemmän tietoa lisätään myöhemmin.

MADX Tennis

8.5.2006-7.9.2006

MADX Tennis oli Motion Avenuen tuottama tennispeli, jossa juontaja yritti torjua pelaajien laukaisemat tennispallot. Pelaajat saivat myös kommentoida ääniviestillä tai puhesyntetisaattorin äänellä peliä.

Enemmän tietoa lisätään myöhemmin.

Bubble King

3.7.2007–22.8.2007

Bubble King oli Sofia Digitalin tuottama kupla-ammuntapeli. Pelaajat lähettivät tekstiviestin, jossa he laukaisivat pallon yrittäen saada sen osumaan vähintään kolmen pallon joukkoon.

Enemmän tietoa lisätään myöhemmin.

Honey Comb

3.7.2007–5.9.2007

Honey Comb oli Sofia Digitalin tuottama puzzlepeli. Pelaajat siirsivät hunajakenno-ruudun paloja keskustan ympärille ja yrittivät saada joukon samanvärisiä ruutuja.

Päivitetty 23.8.2018

 

 

© Nostalgia-TV Productions