Nostalgia-TV
NOSTALGIA-TV

ETUSIVU YOUTUBE TV-AJANKUVAT STRIIMI SIVUKARTTA PALAUTE

YLE TV2:n tv-pelit

YLE TV2 otti televisiopelit ohjelmistoonsa 17. helmikuuta 2003 kello 12, jolloin ne korvasivat perinteisen testikuvan. Yle pyrki vastaamaan interaktiivisuuden vaatimuksiin. TV2 lähetti pelejä ensin myöhäisiltaisin ja aamupäivisin, kesäisin myös päiväsaikaan. Digitaalisessa verkossa niitä tuli läpi yön,analogisessa verkossa lähettimet olivat sammutettuna kello 1:00–6:00 (paitsi viikonloppuisin kello 3:00–6:00, jos lähetys päättyi kello 1 jälkeen). Kokonaan digitaalisiin lähetyksiin siirtymisen jälkeen 3. syyskuuta 2007 alkaen pelejä alettiin lähettää enimmäkseen yöaikaan ja myös maanantaipäivisin joulukuuhun 2008 asti. Viimeisinä aikoina pelejä lähetettiin illan viimeisen ja aamun ensimmäisen ohjelman välillä

Yle tilasi televisiopelit Outer-Rim- ja RedLynx-peliyhtiöiltä sekä myöhemmin myös Sofia Digitalilta ja tuotti niitä itsekin. Yhtiö odotti suurta suosiota peleilleen, mutta niiden tuotto jäi odotettua hienommaksi. Yle TV2:n vastaava ohjelmapäällikkö Olli Tola arvioi vuonna 2006, että pelien sisältö ei vedonnut katsojiin, koska ne olivat sisällöllisesti haastavampia kuin kilpailijoiden. Kanava lopetti pelien esittämisen 18. huhtikuuta 2011 klo 4 olemattomaksi vähentyneen pelaajamäärän vuoksi. YLE TV2:n TV-pelit korvasi Uutisikkuna. (Lähde: Wikipedia)

Mikämikä-TV

17.2.2003–18.4.2011

Mikämikä-TV oli Outer Rimin (myöhemmin Sofia Digitalin) tuottama tietovisa, joka oli YLE TV2:n ensimmäinen tv-peli. Pelissä esitettiin kysymyksiä ja kuhunkin kysymykseen neljä vastausvaihtoehtoa. Katsojilla oli minuutti aikaa vastata kysymykseen, jonka jälkeen oikea vastaus kerrottiin, ja seuraava kysymys ilmestyi ruudulle. Pelistä oli käytössä kolme versiota, joista ensimmäinen otettiin käyttöön 2003, toinen 2005 ja kolmas 2007.

Vuoden 2003 Mikämikä-TV:ssä oli sininen taustakuva, jossa oli neljä kysymysmerkkiä. Kuvan päällä näkyi tietovisa, joka oli tekstimuotoinen. Toisinaan kysymysten yhteydessä saattoi nähdä niihin liittyviä kuvia.

Kysymykset etenivät viiden kysymyksen jaksossa, joka alkoi kun pelaaja vastasi ensimmäiseen kysymykseensä. Jos vastasi oikein, sai nopeudesta riippuen tietyn määrän pisteitä. Jos kesken viiden sarjan jätti kysymykseen vastaamatta, väheni pistesaalis kymmenellä pisteellä per väliin jäänyt kysymys. Tämän lisäksi tietämällä oikean vastauksen 15 sekunnin sisällä kysymyksen alkamisesta sai kasvatettua bonuskerrointa yhdellä. Se nollaantui väärästä vastauksesta tai vastaamatta jättämisestä. Pelaajat saivat tilata vihjeviestin puhelimeensa, sillä heidän houkutus pitkän putken jatkamiseksi oli suuri. Vastausta varten tarvitsi kirjoittaa vain yksi kirjain.

Taustamusiikkina oli aluksi elektroninen kappale, joka soi taukoamatta pelissä. Kuuntele kappale tästä. Helmikuussa 2004 taustaääneksi vaihdettiin YleX-radiokanava. Lisäksi kun Mikämikä-TV:tä lähetettiin kanavan aamuohjelman aikana, pelissä oli mukana livekuvaa YleX:n studiosta sekä tv-chat, jonka viestejä radion juontajat lukivat.

Vuonna 2005 Mikämikä-TV uudistui. Pelin väri oli yhä sininen. Peliin tuli animoituja mies- ja naishahmoja, jotka edustivat pelaajia ja esiintyivät ruudun yläosassa. Taustaäänenä oli YleX:n lähetys. Tästä versiosta ei ole kuvaa tai videonäytettä eikä tarkempia tietoja.

Vuonna 2007 Mikämikä-TV uudistui yksinkertaisemmaksi. Pelin taustakuvana oli Yle TV2:n silloinen kanavailme, eikä siinä ollut mitään lisätoimintoja. Tämä versio oli käytössä siihen saakka, kunnes pelin lähetykset lopetettiin 18. huhtikuuta 2011. Taustaäänenä pysyi YleX.

Mikämikä-TV:llä oli omat kotisivut vuosina 2003–2005. Sivustolla oli uutisia pelistä, peliohjeet ja tulokset. Pelaajat pystyivät myös tekemään omia kysymyksiään peliin. Samoihin aikoihin Yleisradion teksti-tv:n sivulla 376 oli Mikämikä-tv:n tarkat peliohjeet.

Vuosina 2003–2005 jääkiekon MM-kilpailujen ajan Mikämikä-TV:stä lähetettiin erikoisversiota, jossa kyseltiin vain jääkiekon maailmanmestaruudesta. Pelissä jaettiin tuolloin palkintoja kierrosten voittajille, kuten jääkiekkoilijoiden pelipaitoja. Lisäksi elokuussa 2005 lähetettiin Yleisurheilun MM -aiheista Mikämikä-tv:tä.

Muistatko missä?

19.12.2003–14.12.2004

Muistatko missä? oli Outer Rimin tuottama muistipeli, jota YLE TV2 alkoi esittää 19. joulukuuta 2003. Pelissä yritettiin löytää pari merkitylle kuvalle. Oikean parin löydyttyä pelaaja sai pisteitä sen mukaan, kuinka paljon avaamattomia kortteja oli vielä jäljellä. Mitä enemmän kortteja oli jäljellä, sitä enemmän pelaaja sai pisteitä. Parin löydyttyä näytettiin yleensä eläinaiheinen kuva kokonaisena ja lisätietoja eläimestä. Pelin taustakuva oli sama kuin tuolloisella Mikämikä-tv:llä ja taustaäänenä soi elektroninen musiikkikappale. Pelin lähettäminen lopetettiin 14. joulukuuta 2004.

Outer Rim koki peliä kehittäessä perinteisen muistipelin tylsäksi ja turhauttavaksi. Yhtiö kehitti peliin kortinkääntäjän, joka käänteli ruudulla näkyviä kortteja yksi kerrallaan oikein päin tietyin väliajoin. Pelaajan tehtäväksi jäi muistaa tai arvata kulloinkin näkyvissä olevan kortin pari, sen sijaan että hänen piti alkaa käymään kaikkia peliruudun kortteja läpi. Pelaajat saattoivat lähettää myös kaksi korttia sisältävän viestin, jonka osuessa oikeaan pelaaja sai hyvät bonukset.

Traffic

31.5.2004–14.12.2004

Traffic oli Outer Rimin tuottama kaupunkisimulaattori, jossa pelaaja loi uran työntekijänä sekä kaupungin kansalaisena. YLE TV2 aloitti pelin lähettämisen 31. toukokuuta 2004. Pelaajat suorittivat kaupungissa tehtäviä, jotka vaikuttivat tai antoivat mahdollisuuden vaikuttaa kaupungin kehitykseen. Trafficilla oli omat kotisivut, joilla pelaajat osallistuivat kaupunkiyhteisön kehitykseen liittyvään keskusteluun.

Trafficin TV-pelissä suoritettiin eri ammattikuntien tehtäviä. Pelaajien tuli siirtyä pelialueella pisteestä toiseen valitun ammatin mukaan tulevien tehtävien mukaisesti. Kullakin ammattikunnalla oli omat tehtävänsä, jotka näkyivät ruudulla. Kartalla näkyi kerrallaan useampia tehtäviä. Pelaajan tuli ammatista riippuen ajaa ajoneuvolla suoraan kohteeseen tai kiertämällä ammatin päämajan kautta.

Trafficin lähettäminen päättyi 14. joulukuuta 2004, jolloin koko kaupunkiyhteisö lakkautettiin.

Tellus-tietovisa

15.12.2004–18.4.2011

Tellus-tietovisa oli RedLynxin tuottama tietovisa, jossa kysyttiin maantieto-, historia- ja yhteiskuntaaiheisia kysymyksiä. YLE TV2 alkoi lähettää peliä 15. joulukuuta 2004. Ruudussa oli avaruusmaisema ja maapallo, joka zoomattiin aina siihen kohtaan maailmaa jota kysymys käsitteli. Peliin osallistuttiin lähettämällä vastausvaihtoehdon edessä oleva kirjain tekstiviestillä. Vastaamalla nopeasti pelaaja sai enemmän pisteitä. Rekisteröitymällä pistesaldo tallentui järjestelmään. Keräämällä tarpeeksi pisteitä noustiin uudelle tietotasolle. Pelissä oli seitsemän tietotasoa joita kuvasivat nimimerkin yhteydessä olevat lamput.

Tellus-tietovisasta oli kaksi versiota, joista toinen ja tunnetumpi otettiin käyttöön jo vuonna 2005. Taustamusiikkina soi tauotta Matti Tuomelan säveltämä Tellus -teema, tyylilajiltaan ambientia. Kuuntele kappale tästä.

Tellus-tietovisan lähettäminen loppui 18. huhtikuuta 2011, kun Yle luopui tv-peleistä.

Etsi viisi virhettä

30.5.2005–19.2.2006

Etsi viisi virhettä oli Sofia Digitalin tuottama peli, jota YLE TV2 alkoi lähettää toukokuussa 2005. Ruudulla oli kaksi yleensä eläinaiheista kuvaa, jotka näyttivät alkuun samanlaisilta. Niissä oli kuitenkin yksityiskohtia, jotka tarkkaavainen katsoja voi huomata. Pelaajien tehtävä oli löytää virheet kuvasta. Peliin osallistuttiin lähettämällä virheellisen kuvan kohdan koordinaatit tekstiviestillä. Samaan viestiin sai laittaa usempia koordinaatteja. Jokaisesta oikeasta koordinaatista sai pisteitä.

Etsi viisi virhettä:n ulkoasu oli samannäköinen kuin Mikämikä-tv:n toisella versiolla. Pelissä esiintyi animoituja mies- ja naishahmoja, jotka edustivat pelaajia ja esiintyivät ruudun yläosassa. Taustaäänenä oli YleX:n radiolähetys. Tästä pelistä ei ole kuvaa tai videonäytettä. Pelin lähettäminen loppui 19. helmikuuta 2006.

Piilosana

19.12.2005–18.4.2011

Piilosana oli Sofia Digitalin tuottama tietovisa, jota YLE TV2 alkoi lähettää joulukuussa 2005. Pelissä esitettiin kysymyksiä, joihin vastattiin lähettämällä oikea vastaus tekstiviestillä. Oikea vastaus löytyi myös ruudulla näkyvästä psanaristikosta. Ristikossa oli oikean vastauksen lisäksi muitakin sanoja. Täydet pisteet pelaaja sai vain, jos vastasi oikein kysymykseen.

Piilosanasta oli kaksi versiota, joista toinen otettiin käyttöön syyskuussa 2007. Pelin ulkoasu oli TV2:n silloisen kanavailmeen mukainen ja samannäköinen kuin Sudokulla ja Mikämikä-tv:llä. Pelin taustaäänenä kuului YleX:n radiolähetys.

Piilosanan lähettäminen loppui 18. huhtikuuta 2011. Piilosana oli viimeinen TV2:n lähettämä tv-peli, sen loputtua 18.4 klo 4 alkoi Uutisikkuna.

Maapallomatka

20.2.2006–26.8.2007

Maapallomatka oli juonnettu tietovisa. YLE TV2 alkoi lähettää sitä helmikuussa 2006. Peli oli teemaltaan ja aiheeltaan samanlainen kuin Tellus-tietovisa. Liityttyään peliin pelaajalle ilmestyi kuumailmapallo reitin aloituspisteeseen. Pallot kulkivat maapallon ympäri eri paikoissa, joihin kysymykset liittyivät. Parhaita pelaajia palkittiin tuotepalkinnoilla.

Maapallomatkaa tuotti RedLynx. Pelin viimeinen lähetys oli 26. elokuuta 2007.

Sudoku

27.2.2006–17.4.2011

Sudoku oli Sofia Digitalin tuottama peli. Sudokussa pelaajien tuli täyttää 9x9-ruudukko numeroilla siten, että numerot 1-9 esiintyivät kukin vain kerran jokaisella rivillä ja sarakkeella. Lisäksi ruudukko oli jaettu pienempiin 3x3-ruudukoihin; näihinkin tuli kukin numeroista 1-9 vain kerran. YLE TV2 alkoi lähettää peliä helmikuussa 2006.

Sudokusta oli kaksi versiota, joista toinen otettiin käyttöön syyskuussa 2007. Pelin ulkoasu oli TV2:n silloisen kanavailmeen mukainen ja samannäköinen kuin Piilosanalla ja Mikämikä-tv:llä. Pelin taustaäänenä kuului YleX:n radiolähetys.

Sudoku lähetettiin viimeisen kerran 17. huhtikuuta 2011. Seuraavana päivänä YLE TV2 luopui tv-peleistä, muttei esittänyt Sudokua niiden viimeisenä yönä.

Jalkapallon MM visa

8.6.2006–9.7.2006

Kesän 2006 Jalkapallon MM-kilpailujen ajan YLE TV2 lähetti juonnettua Jalkapallon MM-tietovisaa. Pelissä kysyttiin jalkapalloaiheisia kysymyksiä. Pelissä oli 3D-animoitu jalkapallostadion, jossa pelaajia edusti jalkapalloilijoita. Stadionia näytettiin useasta kuvakulmasta. Juontajat olivat studiossa ja toimivat vuorovaikutuksessa pelaajien kanssa. Visan voittajia palkittiin.

Jalkapallon MM visan tuotti Motion Avenue.

Revolveri

9.9.2006–19.8.2007

Revolveri oli Ylen monimediallinen tietokilpailu. Revolveria pelattiin kännykällä milloin tahansa ja TV-pelinä YLE TV2:ssa. Revolverissa esitettiin kuusi kysymystä, joihin pyrittiin vastaamaan mahdollisimman nopeasti. Voittajan ratkaisi oikeat vastaukset sekä oikeiden vastausten vastausnopeus. Pelattavana oli koko kysymyssarja vaikka jokin vastaus meni väärin. Vastaaminen tapahtui tekstiviestillä. Kysymykset olivat aiheista yleistieto, maantieto, luonnontieto, urheilu, tiede ja kirjalliuus. Lisäksi jokaisella kierroksella oli yksi Yleisradioon liittyvä kysymys. Yle-kysymyksistä sai kaksinkertaisen pistemäärän.

Revolverin ensimmäinen lähetys oli 9. syyskuuta 2006, jolloin Yle täytti 80 vuotta. Päivän ja viikon parhaat pelaajat palkittiin Revolveri-aiheisilla tuotepalkinnoilla. Palkintoja olivat pullonavaaja, Revolveri -t-paita, USB-muistiranneke ja SIM-kortin lukija. Pelin viimeinen lähetys oli elokuussa 2007.

Revolverilla oli omat kotisivut Ylen sivustolla. Pelin toteutti Funvison Oy. Revolverin taustaäänenä kuului YleX:n lähetys.

OK – oikea kysymys

3.9.2007–1.9.2008

OK – oikea kysymys oli Tarinatalon tuottama tietovisa, joka liittyi YLE TV2:n lähettämään Oikea kysymys -tietokilpailuun. TV-peliä TV2 alkoi lähettää 3. syyskuuta 2007, jolloin myös ohjelma alkoi.

TV-peli eteni 6 kysymyksen sarjoissa. Ruudulla näkyi kysymys, johon pelaajilla oli minuutti aikaa vastata. Pelaajien oli hyvä vastata mahdollisimman nopeasti, sillä kierroksen voittajan ratkaisi oikeat vastaukset sekä niiden vastausnopeus. Kaikkiin kysymyksiin ei tarvinnut vastata, mutta silloin voittomahdollisuudet olivat huomattavasti pienemmät kuin kaikkiin kysymyksiin vastaamalla. Oikeasta vastauksesta sai 1000 pistettä sekä vastausnopeudesta riippuvat pisteet. Vastaamalla väärin ei menettänyt mitään vaan sai jatkaa eteenpäin. Väärän vastauksen vastausnopeutta ei huomioitu.

Kierroksen päätyttyä pelaaja sai oikeat vastaukset tekstiviestinä puhelimeensa ja sijoituksen toisiin pelaajiin nähden. TV-pelissä jokaisen kysymyksen jälkeen ilmestyi kuvaruudulle oikea vastaus ja jokaisen kierroksen päätyttyä näytettiin kierroksen parhaiden pelaajien sijoitukset.

Oikea kysymys -TV-pelin lähettäminen loppui 1. syyskuuta 2008 ja saman vuoden joulukuussa itse ohjelmakin päättyi. Pelin taustalla soi YleX:n lähetys.

Sanapeli

7.1.2008–26.5.2008

Sanapeli oli YLE TV2:n kevätkaudella 2008 lähettämä TV-peli. Pelistä ei valitettavasti ole tietoja, kuvia tai videonäytettä.


Päivitetty 29.11.2017

 

 

© Nostalgia-TV Productions

Kiitos Exynthille, joka lahjoitti palvelimen